Rubriky
Fototipy

10 kompozičních chyb začínajících fotografů. Jak se jich vyvarovat?

To, zda se bude vaše fotografie líbit, záleží na motivu, momentu, barvách, světle i na kompozici. Jaké chyby v kompozici dělají začátečníci nejčastěji? Poučte se z deseti kompozičních chyb v článku a komponujte lépe.

Chyba 1 – Šikmý horizont

Šikmý horizont krajiny.
Šikmý horizont krajiny.

Spousta začátečníků si při focení panoramat nebo hladiny jezera či moře nevšimne nakloněného neboli šikmého horizontu.

Při fotografování krajiny sledujte horizont. Ujistěte se, že je linie na obzoru rovně, ne šikmo. Šikmý horizont dokáže pokazit i ten nejpovedenější snímek. I mně se občas stane, že horizont není úplně rovně. Případnou nedokonalost opravte v počítači v programu na úpravu fotek.

Chyba 2 – Kácející se svislice

Kácející se svislice architektury.
Kácející se svislice architektury.

Mnoho lidí si neuvědomuje, že se při fotografování pohledem vzhůru či dolů kácejí svislice – stěny, rohy domů. Mozek totiž svislice automaticky srovnává. Toto zkreslení vzniká proto, že jste nakloněni dozadu a míříte fotoaparátem nahoru, anebo jste nakloněni dopředu a míříte fotoaparátem dolů.

I když nefotografujete celou budovu, stále dávejte pozor na naklonění fotoaparátu. Třeba při focení oken, dveří nebo balkónů. U vysokých staveb tomuto kácení asi jednoduše nepředejdete. Ke korekci svislic existuje celá řada programů na úpravu fotografií. Dobrou zkušenost mám se Zoner Photo Studio a Adobe Lightroom.

Pokud se rozhodnete svislice v počítači srovnat, nechte si už při fotografování po stranách snímku více místa. Program sice svislice narovná, ale snímek po stranách ořízne.

Chyba 3 – Hlavní objekt je ve středu snímku

Středová kompozice.
Středová kompozice. Zdroj snímku: Pixabay.

Možná jste zvyklí umístit hlavní motiv doprostřed fotografie. Tomu se vyvarujte.

Snímek, na kterém je hlavní objekt vpravo či vlevo, je pro diváka líbivější. Hlavní objekt – postavu, obličej či květinu, umísťujte do průsečíků třetin zlatého řezu. Jak? Snímek si rozdělte na tři pomyslné části, jak horizontálně, tak i vertikálně. Zlatý řez leží v průsečících těchto třetin. Možná váš fotoaparát umí zobrazit mřížku zlatého řezu i na displeji.

Středovou kompozici použijte, když je scéna symetrická nebo pokud fotíte třeba nějaké odrazy předmětů na vodní hladině.

Chyba 4 – Horizont krajiny je uprostřed

Horizont krajiny je uprostřed.
Horizont krajiny je uprostřed.

Pokud umístíte horizont doprostřed fotografie, vytvoříte dojem nerozhodnosti. Divákovi pak budou „lítat“ oči zdola nahoru a shora dolů. Nebude vědět, co bylo pro vás v danou chvíli zajímavější. Byly to mraky na obloze, krajina či architektura?

Snímek si horizontálně rozdělte na tři pomyslné části a horizont umístěte do spodní nebo horní linie.

Chyba 5 – Děti a zvířata nejsou foceni v úrovni očí

Začátečník si před dítě nebo zvíře stoupne a fotí. Pokud není vaším záměrem pořídit snímky shora či zdola, děti i zvířata fotografujte v úrovni jejich očí. Vnesete tak do snímku pohled na svět, jak ho vnímá ona osoba nebo zvíře. Jenom u žirafy vám to půjde asi hůře.

Pamatujte, že podhled vytváří dojem dominantnosti a nadhled zase pocit pokory.

Chyba 6 – Lidem trčí z hlavy větev

U amatérských snímků lidí trčí postavám z hlavy větev, strom nebo sloup. Tyto nedostatky působí směšně a odvádí pozornost diváka od hlavního objektu.

Při fotografování si této kompoziční chyby nemusíte všimnout, ale při prohlížení snímku v počítači už je pozdě. Proto před zmáčknutím spouště zkontrolujte rozmístění postav. Fotíte-li jednu osobu, postavte ji od pozadí dále a zvolte malou hloubku ostrosti. Tak dosáhnete toho, že pozadí bude rozmazané.

Chyba 7 – Málo prostoru ve směru pohledu osoby či pohybující se objektu

Málo prostoru ve směru pohledu.
Málo prostoru ve směru pohledu.

Častokrát vidím, že na fotografiích lidí není dostatek místa na straně směru pohledu člověka, zvířete nebo směru jízdy dopravního prostředku.

Fotografujete-li portrét nebo nějaký pohybující se objekt (auto, cyklistu, zvíře), nechte volný prostor ve směru pohledu osoby nebo ve směru pohybu objektu.

Málo prostoru ve směru jízdy.
Málo prostoru ve směru jízdy.

Chyba 8 – Chybí hlavní motiv

Častou chybou začátečníka bývá nacpat toho do snímku co nejvíce. Scéna pak ale vypadá zmatená a nikdo nepozná, co bylo hlavním motivem.

Při fotografování přemýšlejte, co je hlavním motivem, námětem. Proč vlastně scénu fotografujete a co chcete divákovi sdělit? Obvykle bývá hlavním motivem objekt, který je nejblíže k vám nebo objekt, který je na scéně největší a tudíž dominantní. Může to být i motiv, který je nasvícený světlem, anebo jen barva, kontrast, světlo. Každá scéna je jiná. Rozhodnutí je na vás.

Chyba 9 – Objekty se dotýkají okrajů snímku

Objekty se dotýkají okrajů snímku.
Objekty se dotýkají okrajů snímku.

Pokud jsou postavy nebo různé objekty příliš u kraje snímku nebo se jej přímo dotýkají, nevypadá to hezky.

Před zmáčknutím spouště se podívejte do okrajů fotografie a ujistěte se, že zde nic neruší. Dotýká-li se nějaký objekt okraje snímku, odzoomujte na menší ohniskovou vzdálenost. Častokrát stačí popojít o krok doleva, doprava či dozadu.

Chyba 10 – Rušivé elementy, které nesouvisí s hlavním motivem

Rušivé elementy v pozadí.
Rušivé elementy v pozadí.

Mnoho začátečníků zahrnuje do snímku velké množství objektů. Takové fotografie pak obsahují spoustu rušivých prvků, které odvádějí pozornost od hlavního motivu či sdělení. Většinou jsou takové objekty, kterých si při fotografování hned nevšimnete – větvičky, turista v červené bundě, elektrické vedení, sloup, projíždějící auta, chodci, dopravní značky a jiné.

Jaké je řešení? Více se přibližte. Nebuďte líní se pohybovat. Ujistěte se, že nejsou v pozadí a v okrajích scény žádné rušivé objekty nebo výrazné barvy. U portrétu a detailu odcloňte, aby rušivé pozadí bylo rozostřené. Případný balast v okrajích ořízněte při úpravě snímku v počítači, popřípadě vyretušujte.

Závěrem

Tipy v tomto článku jsou určené pro začátečníky, kteří se potřebují v kompozici od něčeho odrazit. Aby bylo porušování pravidel smysluplné, je dobré pochopit, v čem spočívají základní fotografické poučky. Hlavně je důležíté vědět, PROČ to tak děláte.

Nebojte se dělat chyby. Je však důležité si chyby uvědomit a poučit se z nich.

Hodně štěstí při komponování!