Rubriky
Fototipy

Jak fotografovat červené květiny

Líbí se vám vlčí máky, červené růže nebo tulipány? Fotografovat červené květiny není snadné. Květy bývají přeexponované, barva slitá a bez kresby. Jak tento problém vyřešit? V článku najdete postup na pořizování snímků červených květin. Zjistíte, na co si dát pozor a jak nastavit fotoaparát, včetně návodu, jak snímky upravit v Adobe Lightroom.

Co je přeexpozice

Přeexpozice, neboli přepal, je jednoduše řečeno plocha na fotografii, která nemá žádnou kresbu – má jen jednolitou barvu. Přepal se většinou projevuje jako jednolitá bílá plocha, například přesvětlená obloha, bílá fasáda domu, svítící lampa.

Proč je přeexpozice problém? Přepal je totiž místo na snímku, se kterým už není možné nic moc dělat. Obraz je v tomto místě degradován. Nemůžete jej nijak upravit či jednoduše ztmavit.

K přepalům a ztrátě kresby dochází i u konkrétního barevného kanálu, zvláště červeného.

Přepaly na fotografii.
Ukázka přepalů na fotografii pořízené během jasného slunného dne. Takto snímek zachytila automatika fotoaparátu.
Přepaly na fotografii.
Další ukázka přepalů na fotografii pořízené během dne při zatažené obloze. Automatika fotoaparátu scénu opět nezvládla.

Řešení? Červené květy je nutné podexponovat

Snímek se sytě červenými květy podexponujte o 1 EV (EV = expoziční stupeň), v některých případech i o 2 EV. I za cenu toho, že zbytek scény bude tmavý. Záleží, jak velký detail květu fotíte. Pokud máte na scéně hodně světlé oblohy nebo větší část scény vyplňuje květ, možná bude potřeba podexponovat ještě více.

Růži, kterou vidíte na příkladech níže, jsem vyfotografovala na ISO 100; clonu f/4 a zkracováním expozičního času jsem snímek ztmavovala.

Podexponovat se vám však nepodaří v automatickém režimu fotoaparátu, nýbrž jen v poloautomatickém nebo manuálním expozičním režimu.

a) Režim priorita clony (A – Nikon, Av – Canon)

V režimu priorita clony nastavte korekci expozice do mínusu, o -1 EV. Kompenzací expozice do mínusu fotoaparátu řeknete, aby pořídil fotku tmavší.

b) Manuální režim (M – Nikon a Canon)

V manuálním režimu postačí, když si budete hlídat pohybující se ukazatel expozimetru v zóně podexpozice, o -1 EV. U fotoaparátů Fujifilm, Canonu a Nikonu se čárka expozimetru posune od středu doleva. Pozor, u starších typů Nikon obráceně – doprava.

Vlčí mák.

Takto zaznamenala červené máky automatika fotoaparátu (priorita clony s nulovou korekcí expozice). Měření expozice: celoplošné se zdůrazněným středem. Červená barva je slitá a okvětní listy přesvětlené. ISO 100; clona f/2,8; expoziční čas 1/200 s. Denní doba: 1 hodina před západem slunce.

Vlčí mák.

Tento snímek jsem pořídila v manuálním režimu s podexpozicí -1 EV. Měření expozice: celoplošné se zdůrazněným středem. ISO 100; clona f/2,8; expoziční čas 1/400 s. Denní doba: 1 hodina před západem slunce.

Jak moc je pro focení sytých květů důležitá denní doba?

Při exponování červených květin hraje roli i denní doba, ve které snímek pořizujete.

Fotografujte brzy ráno nebo večer během zlaté hodiny (ráno nejpozději do 2 hodin po východu slunce). V této denní době je světlo měkké, bez ostrých stínů a velkého kontrastu. Světlo má teplejší barvu a scéna je lákavější.

Další možností je pořizovat snímky v době, když je zataženo. Zatažená obloha totiž funguje jako velký softbox.

Jak upravit snímky červených květin v Adobe Lightroom

Doporučuji fotografovat do formátu RAW, protože RAW má větší dynamický rozsah (rozpětí jasů a stínů, které je fotoaparát schopen zachytit) než JPG, a lze jej upravit bez ztráty kvality. Navíc u RAW máte v úpravách více možností.

Pořízením fotografie proces focení nekončí. Dalším krokem je postproces. Takto jsem fotku červeného máku upravila já.

1) Nejprve jsem odstranila vady objektivu a fotku ořízla, aby byl květ ve zlatém řezu.

2) Pak jsem použila nástroj Radial Filter. Tento nástroj vytvoří elipsu nebo kruh a vy můžete upravovat oblast vně tvaru. Červený květ v tomto případě zůstal bez úprav.

Jak fotit červené květiny – Radial Filter Lightroom.
Jak fotit červené květiny – Radial Filter Lightroom.


3) Dále jsem provedla jemné úpravy celého snímku – přidala kontrast, „stáhla“ světla, „vytáhla“ stíny, zesvětlila světlé barvy a jezdcem Lights na tónové křivce zesvětlila. Konkrétní nastavení vidíte na obrázku.

Jak fotit červené květiny – Radial Filter Lightroom.
Jak fotit červené květiny – Radial Filter Lightroom.


Nepřidávala jsem na sytosti barev. Po zvýraznění sytosti barev bude sice fotografie barevnější, ale může dojít u jednotlivých barevných kanálů k přepalům.

4) Potom jsem využila nástroj pro lokální úpravy Adjustment Brush, abych mohla upravit pouze část červeného květu. Tam, kde byl nasvícený sluncem, se mi zdál ještě příliš světlý.

Jak fotit červené květiny – Adjustment Brush Lightroom.
Jak fotit červené květiny – Adjustment Brush Lightroom.


5) V panelu HSL/Color (Luminance), kde můžete upravovat jednotlivé barevné kanály, jsem „stáhla“ červený kanál.

6) Pro příjemnější teplotu snímku jsem nastavila vyvážení bílé barvy na Zataženo (6500 K).

7) Nakonec jsem snímek doostřila, přidala vinětaci a vyexportovala do JPG.

Toto je finální fotografie.

Fotografie vlčího máku.
Fotografie vlčího máku.

Tento postup by pro vás mohl být vodítkem. Nastavení jednotlivých nástrojů ale závisí na typu scény.

Zdá se vám úprav na jedné fotografii příliš? Záleží, do jaké míry máte chuť a čas, se úpravou snímku zabývat. Osobně si pro úpravu vždy vyberu jen pár nejlepších snímků, které pak upravím. Asi nemá smysl upravovat 10–15 podobných fotek červených máků z jedné lokality.

Pokud si na práci v Adobe Lightroom netroufáte, dorazte na některý s našich fotokurzů nebo si od kolegy pro začátek pořiďte Rychlonávod na Adobe Lightroom.

Shrnutí – Jak fotografovat červené květy v 5 krocích

1) Fotografujte během zlaté hodiny nebo při zatažené obloze.
2) Fotografujte ve formátu RAW.
3) Použijte manuální režim expozice, případě režim priorita clony s korekcí expozice.
4) Snímek podexponujte o -1 EV.
5) Fotografii upravte v programu na úpravu fotek – „vytáhněte“ stíny, přidejte kontrast, „stáhněte“ červený kanál a využijte nástroje pro lokální úpravu květu.

Chcete více tipů a inspirace pro focení květin? Najdete je ve dvoudílném e-booku Jak fotografovat květiny i bez makroobjektivu.

Mrkněte ještě na pár příkladů:

Detail okvětních lístků růže.
Detail okvětních lístků růže. ISO 250; clona f/2,8; expoziční čas 1/320 s. Podexponováno o 1 2/3 EV. Denní doba: během slunného dne, avšak ve stínu.
Čmelák letící k vlčímu máku.
Čmelák letící k vlčímu máku. ISO 200; clona f/2,8; expoziční čas 1/2500 s. Podexponováno o 1 EV. Denní doba: 2 hodiny po východu slunce.

Ať se vám focení červených květů podaří.