Rubriky
Fototipy

Jak fotit dobře i když je málo světla

Pořizování snímků za zhoršených světelných podmínek, během soumraku, večer ve městě či v interiéru bývá obtížné. To ale neznamená, že nemůžete vytvořit dobré snímky. Právě naopak. Vytvoříte snímky mnohem náladovější než za jasného dne. Stačí znát pár základních pravidel, poradit si s nastavením fotoaparátu a umět najít ty správné motivy. Zjistěte více v článku.

V jakých situacích bývá málo světla?

  • během soumraku a modré hodiny – před východem a po západu slunce
  • v husté mlze, za mrholení nebo v podvečer v lese
  • večer ve městě, když svítí pouliční osvětlení
  • v interiéru, doma při umělém osvětlení
  • na koncertě či jiné společenské akci

Jak fotografovat za zhoršených světelných podmínek

Fotografování při nedostatku světla může být náročné na automatiku foťáku, proto je dobré použít manuální režim expozice. Tak budete moci ovládat každou veličinu expozice – citlivost, clonu a expoziční čas zvlášť. Pro práci v manuálním režimu je dobré znát princip expozičního trojúhelníku a vědět, co ovlivníte nastavením konkrétní veličiny.

V podstatě máte tři možnosti, jak „dostat“ do fotoaparátu více světla:

a) odclonit – nastavit malé clonové číslo
b) prodloužit expoziční čas
c) zvýšit citlivost ISO. Citlivost zvyšte až v případě, kdy už nemůžete více odclonit nebo nechcete prodlužovat čas.

Clona

Když je na scéně málo světla, odcloňte – nastavte malé clonové číslo. Pamatujte, že při malé cloně (například f/1,8) je i malá hloubka ostrosti. To znamená, že vše na snímku už nemusí být ostré.

Pro focení v zhoršených světelných podmínkách, třeba večer ve městě, používám pevný světelný objektiv 50 mm F1,4. Tak si mohu dovolit nastavit malé clonové číslo, a tím použít kratší čas nebo nižší ISO.

Kavárník. ISO 400; clona f/1,4; čas 1/100 s.

Bez světelného objektivu bych musela při cloně f/5,6 nastavit až o 4 EV vyšší ISO, což vychází na citlivost 6400, která však u mého fotoaparátu není kvůli šumu použitelná.

Expoziční čas

Za horších světelných podmínek si hlídejte, aby expoziční čas nebyl delší než 1/30 s. Proč? Protože při focení „z ruky“ už může být snímek rozmazaný. Záleží, při jaké ohniskové vzdálenosti fotografujete. Například při ohniskové vzdálenosti 50 mm udržíte v ruce čas 1/80 s, zřejmě i 1/60 s (pro crop faktor 1,5). Některé objektivy nebo fotoaparáty mají funkci stabilizace obrazu, díky které můžete nastavit delší expoziční čas o 2–3 EV.

U expozičního času 1/15 s vám pomůže opřít se o sloup či zeď. U času delšího než 1/8 sekund si foťák někam položte nebo použijte stativ.

Budete-li však fotit nějaký pohybující se objekt, nastavte rychlost závěrky 1/125 s nebo ještě lépe 1/250 s. Jinak bude objekt rozmazaný. Pokud budete fotografovat teleobjektivem, může být objekt rozmazaný i při 1/250 s, proto bude třeba čas ještě zkrátit. Kratší časy však už zřejmě nebude možné použít, když nemáte světelný objektiv nebo nechcete nastavit vyšší ISO.

ISO

Další možností, jak snímek zesvětlit, je zvýšit ISO. Vyzkoušejte si, jaká hodnota citlivosti je u vašeho fotoaparátu ještě snesitelná, aby nebyl vidět nepříjemný šum. Je to ISO 800, 1600 či více? Fotografujete-li do formátu RAW, šum můžete do jisté míry odstranit v programu na úpravu fotek.

Noc kostelů.
Noc kostelů. ISO 3200; clona f/4; čas 1/10 s.

U mé bezzrcadlovky Fujifilm X-E2 je hranice použitelné citlivosti 3200, ale u staré zrcadlovky Nikon D3100 pouze 800.

Blesk

Snímek si také můžete zesvětlit bleskem, ale ten osobně využívám jen v krajním případě. Záleží na tom, co fotíte, ale pokud chcete zachovat světelnou atmosféru, například v kostele, na koncertě nebo při štědrovečerní večeři, je lepší přidat ISO i za cenu šumu než použít blesk. Blesk atmosféru „zabije“.

Večerní posezení.
Večerní posezení. ISO 400; clona f/1,8; čas 1/125 s.

Kdybych použila u této scény blesk, nálada by se vytratila.

Jak při slabém osvětlení zaostřit?

Někdy se může stát, že váš fotoaparát nezaostří. Jak to? Je to proto, že autofokus při zaostření „hledá“ nějakou hranu – hranu předmětu, hranu přechodu různých barev nebo hranu kontrastu. Pokud na scéně nic takového není, přepněte do manuálního režimu ostření a zaostřete otočným prstencem na objektivu.

Tip: Při nastavení malého clonového čísla můžete světýlka záměrně rozostřit.

Svíčky na hřbitově o Dušičkách.
Svíčky na hřbitově o Dušičkách. ISO 800; clona f/1,8; čas 1/30 s.

Jaké motivy při nedostatku světla fotit?

Mrkněte na snímky s uvedenými EXIF daty a inspirujte se. Večer mě nejvíce baví fotografovat v rušnějším městě.

Soumrak, San Marco Campanile, Benátky.
Soumrak, San Marco Campanile, Benátky. ISO 800; clona f/5,6; čas 1/60 s.
Večer na ulici.
Večer na ulici. ISO 1250; clona f/3,6; čas 1/125 s.
Siluety postav v kaluži.
Siluety postav v kaluži. ISO 1600; clona f/4; čas 1/100 s.
Před barem.
Před barem. ISO 400; clona f/1,4; čas 1/60 s.
Stíny postav.
Stíny postav. ISO 400; clona f/1,4; čas 1/60 s.
Prádlo na šňůře.
Prádlo na šňůře. ISO 800; clona f/2,8; čas 1/80 s.
Hořící svíčky.
Hořící svíčky. ISO 200; clona f/1,4; čas 1/320 s.
Měsíc na obloze.
Měsíc na obloze. ISO 1600; clona f/5,6; čas 1/125 s.
Po zimním západu slunce se obloha zabarvila do fialova a měsíc pěkně vynikl.
Inverze na Kozákově.
Inverze na Kozákově. ISO 800; clona f/8; čas 1/180 s.

Buďte kreativní

Využijte delší expozici a buďte kreativní. Rozmažte záměrně pohybující se objekty.

Benátky.
Benátky. ISO 320; clona f/22; čas 15 s.
Při takto dlouhé expozici je už třeba mít foťák připevněný na stativu.
Večerní tramvaj.
Panning pražské tramvaje. ISO 400; clona f/5,6; čas 1/8 s.
Noční chodec.
Noční chodec. ISO 2500; clona f/5,6; čas 1/8 s.

Jednou jeden známý fotograf řekl, že neexistuje špatné světlo, jen špatně pochopené světlo. Záleží, jak to pojmete vy sami. Hodně štěstí!