Rubriky
Fototipy

Ozvláštněte snímky kompozicí do rámu

Co je rámování? Rámování, neboli rám v rámu, je kompoziční technika, při které zdůrazníte hlavní objekt tím, že do snímku zahrnete třeba převislé větve stromu, siluetu okna, tyčky plotu, anebo jiné prvky na scéně. Osobně mám tuto kompoziční techniku velmi ráda a často ji používám. Rámováním fotografii lehce ozvláštníte a odlišíte od ostatních snímků. Jak na to? Zjistíte v článku.

Na začátek něco málo z historie

Principy kompozice mají kořeny už ve 14.–15. století. V minulosti malíři, sochaři a architekti věnovali kompozici velkou pozornost, protože dobře promyšlená kompozice vede divákovo oko významnými místy obrazu. Ve výtvarném umění začali umělci při komponování obrazu využívat i metodu rámování, kterou později rozšířili i fotografové a kameramani do oblasti fotografie a filmu.

Okna tramvaje – autor Marián Kábele.
Fotka z MaKovy foto galerie, kde během deště skrz okna tramvaje zachytil zasmušilé pohledy lidí.

4 důvody proč rámovat

1) Rám vede divákovu pozornost na vámi vybraný a hlavní objekt.
2) Rám vyplní prázdnou část snímku, například nezajímavé nebe.
3) Rám zdůrazní atmosféru místa.
4) Rám dodává scéně hloubku, něco jako druhý rozměr.

Kostel ve Všeni.
Ve Všeni, nedaleko mého bydliště, kvete na jaře několik třešní. Po pečlivém výběru stanoviště jsem zarámovala kostel tím, že jsem do popředí zahrnula pár rozkvetlých větví.

Pomocí jakých prvků rámovat?

Převislé větve a listy stromů – rámování pomocí větví stromu je nejrozšířenější, protože je také nejvíce dostupné.

Na vyhlídce v Českém ráji při západu slunce.

Rozkvetlé stromy, keře, květiny.

Všeňský kostel s třešňovými květy.
ISO 100; clona f/1,8; čas 1/640 s.

Okno a dveře domu, vlaku, tramvaje, auta. Podchody a podloubí.

Ostrov Torcello.
ISO 200; clona f/8; čas 1/40 s.

Mříže, zábradlí, plot.

Praha na Letné.
ISO 400; clona f/4; čas 1/1900 s.

Tunel či most.

ISO 200; clona f/8; čas 1/100 s.

Různé otvory.

Italské Benátky.
ISO 800; clona f/4; čas 1/60 s.

Siluety lidských těl nebo rukou.

Princip kontrastu – to znamená, že světlé oblasti zarámujte tmavou částí a naopak.

Vinětace – nepodaří-li se vám zakomponovat rám s přirozenými prvky, můžete v počítačovém programu do fotky přidat vinětaci.

Přejete si více kompozičních triků a nápadů? Vše o kompozičních technikách najdete v ebooku Komponujte fotky lépe a vynikněte v davu.

Rámování v praxi. Jste s foťákem v terénu, co dál?

1) Při komponování snímku si najděte hlavní objekt, který chcete, aby byl dominantní.
2) Rozhlédněte se kolem sebe a najděte prvky, které by mohly hlavní objekt obklopit.
3) Uvědomte si, co bude v popředí a co v pozadí, aby se zvýraznila obrazová hloubka.
4) Položte si otázku: „Když odstraním předmět v popředí, budu ho postrádat? Zlepší rámeček celkovou kompozici?“
5) Nezapomínejte na pravidla kompozice – pravidlo třetin a zlatý řez. Tak bude snímek ještě působivější.

Nic se nemá přehánět

Rámujte rozvážně. Pokud nenajdete v okolí focené scény žádný rámující objekt, který by byl k rámování vhodný, nevadí. Prostě nerámujte. Vyberete-li elementy, které nebudou vhodné, hrozí, že vytvoříte chaotickou kompozici. Prvek, vybraný k rámování, bude naopak rušit a odvádět pozornost, rozptylovat od hlavního objektu.

Zvlášť při rámování portrétů dejte pozor, aby například větev nepřetínala části těla nebo „nerostla“ modelu z hlavy.

Má být rám v popředí ostrý nebo ne?

To je na vašem kreativním záměru. Můžete se rozhodnout ponechat v záběru vše od popředí do pozadí v dokonalé ostrosti nebo rám v popředí rozostřit. Chcete-li rám rozostřit, odcloňte třeba na f/2,8 nebo f/4, co nejvíce zazoomujte, abyste dosáhli delší ohniskové vzdálenosti. Zakomponujte popředí a potom zaostřete na pozadí. Tím dosáhnete toho, že blízké popředí je nezaostřené a divákovu pozornost přenesete přesně na zaostřený objekt, který je od aparátu vzdálenější.

Hrad Kost.
ISO 200; clona f/4; čas 1/450 s.
Zima na poli v Českém ráji.
ISO 200; clona f/4; čas 1/250 s.

Vyrazte do ulic, do přírody a rámujte!