Ovládáte už funkci měření expozice? Z prvního dílu už znáte, co je to měření expozice, které existují režimy a jak se od sebe odlišují. V tomto druhém díle najdete pár tipů z praxe. Naučíte se expozici uzamknout neboli zablokovat. Zjistěte více v článku.
Pokud jste ještě nečetli první díl Měření expozice 1. díl – Co je to za funkci a k čemu je dobrá, přečtěte si jej.
Otestujte si měření expozice své mašiny
Pro lepší pochopení funkce měřicích režimů je vyzkoušejte v praxi. Přepněte do režimu Priorita clony. Nastavte poměrové/matrix měření a vyfotografujte jeden hlavní objekt ve středu scény – květinu, obličej, budovu proti světlému slunečnému nebi či hrníček na stole proti oknu. Hlavní objekt bude na snímku zřejmě tmavý.
Teď přenastavte na bodové měření. Zkomponujte stejnou scénu a fotoaparát zase stejně namiřte na hlavní objekt. Přístroj teď nastaví expozici podle hlavního objektu a ostatní část scény nebude brát v potaz. Objekt už bude světlejší, ale nebe už velmi přesvětlené.
Toto cvičení vás mělo navést k tomu, abyste si uvědomili rozdíl.
Moje zkušenost s měřicími režimy
Názory kolegů fotografů na režimy měření se různí. Někdo má špatné zkušenosti s poměrovým/matrix režimem a raději používá režim se zdůrazněným středem. Anebo naopak. Režimy měření totiž mohou u různých modelů fotoaparátů fungovat trochu jinak.
Osobně režimy měření expozice moc neměním. Často se mi totiž stalo, že než jsem stačila přenastavit foťák, zajímavý moment byl pryč. Raději se zaměřuji na kompozici a práci s hloubkou ostrosti. Ze 70 % používám poměrové/matrix měření. Při fotografování detailů využiji ze 30 % režim se zdůrazněným středem. Možná proto, že jsem spíš krajinářka. Kdybych fotila portréty, svatby či produkty ve studiu, byla by má zkušenost asi jiná.
A tím, že fotografuji v manuálním režimu, si případné nesrovnalosti expozice reguluji sama – změnou nastavení ISO, clony a času. Pokud fotím scénu s velkým rozdílem jasů, exponuji podle světlé části scény a tím zbytek scény záměrně podexponovávám. Tonalitu snímku potom upravím v postprocesu na počítači.
Měřicí tip – uzamčení/blokování expozice AE-L, neboli expoziční paměť
Fotografujete v režimu Priorita clony nebo Priorita času? Pak se vám funkce uzamčení/blokování bude hodit. V manuálním režimu tuto funkci nepotřebujete.
Máte na scéně hlavní objekt – kamaráda, přítelkyni, děti, manželku, květinu, auto – u kraje snímku, dole, nahoře, ale ne ve středu, a bojíte se, aby nebyl příliš tmavý či světlý? „Naberte“ si nejprve světlo, a pak naměřenou expozici zablokujte.
1) Zkomponujte scénu, aby byl hlavní objekt uprostřed. Zamiřte, namáčkněte spoušť. Fotoaparát teď podle světelných podmínek na scéně určil rychlost závěrky (v Prioritě clony) či clonové číslo (v Prioritě času).
2) V okamžiku namáčknutí tlačítka spouště do poloviny a umístění hlavního objektu v oblasti zaostřovacího pole uzamkněte stisknutím tlačítka AE-L (Nikon) nebo ikony hvězdičky (Canon) expoziční hodnoty, které fotoaparát naměřil na hlavním objektu. V hledáčku by se vám měl objevit nápis AE-L.

Držte spoušť stále namáčknutou.
4) Teď scénu překomponujte podle své představy. Cvak. Exponujte. Jelikož máte expozici změřenou na hlavní objekt, měl by být výsledný snímek správný a změnou kompozice by nemělo dojít ke změně nastavení expozice.
Důležité
Myslete na to, že i když zmáčknete tlačítko AE-L nebo to s ikonou hvězdičky, musíte současně držet namáčknutou i spoušť. Jinak váš fotoaparát po opětovném namáčknutí spouště zaostří jinam – nemáte-li nastaven manuální režim zaostřování manual focus.
Funkce „uzamčení/blokování expozice“ by měla fungovat ve všech režimech měření expozice (matrix, se zdůrazněným středem, bodovém). Kdyby vám to nefungovalo, podívejte se do nastavení foťáku. A do manuálu. U fotoaparátů vyšší třídy se dá totiž nastavit, zda má přístroj namáčknutím spouště zablokovat jen autofokus, anebo i expoziční údaje.

Praxí k dokonalosti
Snad jsem vám moc nezamotala hlavu. Tyto funkce je dobré znát a vyzkoušet si v praxi, jak se foťák chová v konkrétní situaci.